1947 de duydum
Selofhat odun topluyordu. Zohar bunu, hangi ağacın daha büyük olduğunu ölçüyordu diye yorumlar: Yaşam ağacı mı yoksa bilgi ağacı mı? Tamamen ihsan eden erdemliye, “yaşam ağacı” denir ve bunda dışsal birilerine tutunma yoktur. Bununla birlikte, bütünlük bilgi ağacında yatar, aşağıdaki Hohma’nın (bilgelik) uzantısında. Bu O’nun yarattıklarına iyilik yapması anlamındadır. Ve onlar ölçülmemelidir; onlar “senin elinde bir olabilenler” olmalıdır.
Bu demektir ki, biri, bir diğeri olmaksızın eksik kalır. Ve Mordehay, hiçbir eksiği olmadığı için aşağıdaki hiçbir şeyi genişletmek istemeyen yaşam ağacının anlayışındandı. Bundan dolayı, Haman’ı yükseltmek zorunda kaldı, böylece Işıkları aşağı çekecekti. Ve daha sonra, eksikliğini ifşa ettiği zaman, Mordehay bunları ihsan etmek için alma formunda olacaktı.
Ve şimdi, Mordahay Kral hakkında iyi şeyler söylediğinde, O’nu ölümden kurtardığında, daha sonra neden Kral’ın, onun düşmanı Haman’ı terfi ettirdiğini anlayabiliriz. Bilgelerimizin dediği gibi, “her adamın niyetine göre” yani birbirinden nefret eden Haman ve Mordehay’ın niyetine göre.