142. Savaşın Özü
Duydum Savaşın özü izin verilen bir yerde olmalıdır. Ancak, Mitzva [emir] ve günah söz konusu olduğunda, kayıp yakın ve ödül uzaktır. Bu nedenle, orada herhangi bir düşünce olmaksızın yerine getirilmelidir. Ancak, savaşı sürdürmek ve seçim Mitzvası’nı yerine getirmek izin verilen bir yerde yapılmalıdır, zira eylem sadece izin meselesidir.
141- Pesah Bayramı
Duydum Pesah Bayramı, Mohin-de-Haya’dadır ve sayım Mohin-de-Haya’dadır. Dolayısıyla sayım MAN yükseltme olarak kabul edildiğinden, sayma sırasında Mohin’in ayrılışı vardır. Bu MAN yükseldiği zaman oradan Işıkların ayrılması olarak bilinmektedir; ancak sayımdan sonra Mohin kendi yerine döner. Bu böyledir çünkü Katnut (küçüklük) sayım boyunca Yehida’nın Katnut’udur, ancak bununla birlikte haftanın
139- Çalışmanın Altı Günü ve Şabat Arasındaki Fark
Duydum Çalışmanın altı günü ZA kabul edilir ve Şabat Malhut olarak kabul edilir. Ve o sordu, ama ZA, Malhut’tan daha yüksek bir derece, öyleyse neden Şabat hafta içi günlerden daha önemli? Ve ayrıca, neden onlara Yemey Hol (1) (hafta içi günler) denir? Konu, dünyanın sadece Malhut’tan beslenmesidir. Tüm
137- Selofhat Odun Topluyordu
1947’de duydum Selofhat odun topluyordu. Zohar, onun hangi ağacın, yani yaşam ağacının mı yoksa bilgi ağacının mı daha büyük olduğunu ölçtüğü yorumunu yapar. Erdemli kişiye “yaşam ağacı” denir, o tamamen ihsan eder. Ve bunda, dışsal olanlara tutunma yoktur. Ancak bütünlük, aşağıda Hohma ‘nın [bilgeliğin] uzantısı olan bilgi ağacında
124. Bereşit ve Altı Bin Yılın Şabatı
Duydum Şabat [Sebt] ile ilgili iki anlayış vardır: 1) Bereşit [Yaratılış/başlangıç], 2) Altı bin yıl. Aralarındaki fark şudur: Bir duraklama ve bir de dinlenme olduğu bilinmektedir. Duraklama, eklenecek başka bir şeyin olmadığı yerdir. Dinlenme ise, “Durdu ve dinlendi” sözlerinden kaynaklanır, yani kişi çalışmasının ortasındadır ve çalışmasına devam edecek
121. Ticaret Gemileri Gibidir
Duydum “Ticaret gemileri gibidir; ekmeğini uzaklardan getirir” ayetinde, kişi “O tamamen benimdir” diye ısrarla talep ettiğinde, yani tüm arzularını Yaradan’a adamak istediğinde, Sitra Ahra da karşısına çıkar ve “O tamamen benimdir” diye iddiada bulunur. O zaman bir alışveriş söz konusudur. Alışveriş, bir kişinin belirli bir nesneyi satın almak
107- İki Melek Hakkında
Tetzave’de duydum, Şubat 1943, Kudüs Şabat arifesinde kişiye eşlik eden iki meleğe, bir iyi melek ve bir kötü meleğe gelince, iyi meleğe “sağ” denir ve kişi bu melek sayesinde Yaradan’a hizmet etmeye yaklaşır. Buna “sağ yaklaştırır” denir. Ve kötü melek uzaklaştıran “sol” olarak kabul edilir. Bu, ister
106. Şabat’taki On İki Hala Neyi İma Eder?
Elul’da, Ağustos 1942’de duydum Şabat şarkılarında şöyle yazılıdır: “On iki halanın tadını bize ifşa edecek, ki onlar O’nun isminde bir harftir, çoğaltılmış ve zayıflatılmış.” Kutsal ARİ’nin sözlerini şöyle yorumlamalıyız: Bilinir ki, ikinci Tzimtzum [kısıtlama] ile iki Vav yapılmıştır, yani sağ taraf ve sol taraf. Bu, “çoğaltma” kelimesinden gelen
209. Duadaki Üç Koşul
Duydum Duada üç koşul vardır: Yaradan’ın kendisini kurtarabileceğine inanmaktır. Kişi, çağındaki tüm insanların içinde en kötü koşullara sahip olsa bile, yine de “Efendinin eli onu kurtarmak için kısa mı olur?” demelidir. Aksi hâlde, “Ev Sahibi kendi kaplarını kurtaramaz” anlamı çıkar. Artık hiçbir çaresinin kalmamış olmasıdır. Kendi gücüyle yapabileceği
200- Masah’ın Hizdakhut’u
Tiberya’da duydum, Kislev 1, Şabat Partzuf’ta meydana gelen Masah’ın [perdenin] Hizdakhut’u [incelmesi/arınması] da ışığın ayrılmasına neden olur. Bunun nedeni de Tzimtzum’dan [kısıtlama] sonra ışığın sadece Masah’ın reddeden güç olan Kli’sinde [kabında] yakalanmasıdır. Ve bu da Kli’nin özüdür. Bu Kli ayrıldığında, ışık da ayrılır. Bu da Kli’nin mantık
196- Dışsal Olanların Tutup Yakalaması
1938 yılında Duydum Bilmeliyiz ki Klipot yalnızca eksikliğin olduğu yere tutunabilir. Fakat bütünlüğün olduğu bir yerden, kaçar ve dokunamaz. Artık kırılma meselesini anlayabiliriz: Birkaç yerde yazılmış olduğu üzere bu, Bilgelik Işığı’nın Merhamet Işığı’ndan ayrılması ile ilgilidir. Diğer bir değişle, Atzilut ile BYA arasında bir Parsa (bölme / ayırma)
187- Çaba Göstermeyi Seçmek
Duydum Eynaim’deki [gözlerdeki] alt Hey meselesi, gözlerin üzerinde bir Masah [perde] ve bir örtü olduğu anlamına gelir. Gözler, kişi gizli İlahi Takdiri gördüğünde, İlahi Takdir anlamına gelir. Sınama, kişinin Yaradan’ın arzusu ile öğretmeninin arzusunu belirleyemediği zaman, her iki yönde de karar veremeyeceği anlamına gelir. Kişi özveriyle çalışabilse de
186- Şabat’ını Hafta İçi Bir Gün Yap Ve İnsanlara İhtiyacın Olmasın
Duydum Şabat’ta iş yapmak yasaktır, yani bu, aşağıdan bir uyanış demektir. Ve “bilge” olarak adlandırılan ve Yaradan’ın öğrencisi olmakla ödüllendirilmiş akıllı bir öğrenci, yani Tora’ın sırlarını ifşa eden kişi, aynı zamanda yukarıdan uyandırılmış olarak kabul edilir. Bu nedenle yukarıdan bir uyanış geldiğinde de bu, “Şabat” olarak adlandırılır. O
169- Erdemi Tam Olana İlişkin
Günah işlememiş “tamamen erdemli olan” meselesinde; “yeryüzünde hep iyilik yapan ve hiç günah işlememiş erdemli bir insan yoktur,” diye yazılmıştır. O, bunu, her derecede günahı olmayan “tamamen erdemli” olan muhakemesi vardır diye yorumladı. Ve kişi o derecede asla günah işlememiştir. Bu, “yaşam ağacı” ve “örten Hasadim (merhamet)” olarak
168- İsrail’in Gelenekleri
Duydum İsrail’in gelenekleri o kadar önemlidir ki kişiye Mitzvot’tan daha fazla maneviyat verdiği rahatlıkla söylenebilir. Hatta geleneği bozmak değil ama yasayı çiğnemek cezalandırıldığı halde bu böyledir. Yine de bu fayda ile ilgili olarak cennet korkusunu vermesi anlamında, gelenek daha çok maneviyat sağlar, çünkü bu yerleşmiş gelenekler yüce kişiler
227- Mitzva İçin Ödül – Mitzva
Duydum Kişi Mitzva’nın (emir) ödülüyle ödüllendirilmiş olmayı istemelidir. Bunun anlamı, Mitzvot’u (Mitzva kelimesinin çoğulu) yerine getirmekle Metzaveh’e (Emreden) bağlılık ile ödüllendirilecek demektir.
118. Baal’a Diz Çöken Dizler Meselesini Anlamak
Duydum Bir kadın anlayışı vardır, bir de bir erkek anlayışı vardır. Kadın, “kocasının ona verdiğinden başka hiçbir şeyi olmayan” olarak kabul edilir; erkek ise bolluğu kendi yönüne doğru uzatan olarak kabul edilir. Dizler, “eğilmek” olarak kabul edilir; nitekim yazıldığı üzere, “Her diz Sana eğilecektir.” Eğilmede iki anlayış vardır:
116. “Mitzvot (Emirler) Niyet Gerektirmez” Diyen
Duydum “Mitzvot [emirler] niyet gerektirmez” ve “Bir Mitzva’nın ödülü bu dünyada değildir.” Bunun anlamı şudur: Mitzvot’un niyet gerektirmediğini söyleyen kimse, bir Mitzva’nın ödülünün bu dünyada olmadığına inanır. Çünkü niyet, Mitzva’daki sebep ve tattır. Ve bu, Mitzva’nın gerçek ödülüdür. Eğer bir kişi bir Mitzva’nın tadını alır ve onun gerekçesini
108. Eğer Beni Bir Gün Terk Edersen, Ben de Seni İki Gün Terk Ederim
1943’te Kudüs’te duydum Her insan, içindeki alma niteliği nedeniyle Yaradan’dan uzaktır. Bu uzaklık yalnızca içindeki alma arzusundan kaynaklanır. Ancak, kişi maneviyatı değil de dünyevi hazları arzuladığı için, Yaradan’dan uzaklığı bir gün, yani bir günlük uzaklık olarak adlandırılır. Bu, O’ndan yalnızca bir açıdan—bu dünyanın hazlarını alma arzusuna dalmış olması
75 – Bir Gelecek Dünya Anlayışı Vardır, Bir de Bu Dünya Anlayışı Vardır
Kudüs’te bir Brit [sünnet] kutlamasının yapıldığı bir yemek sırasında duydum Bir “gelecek dünya” anlayışı vardır, bir de ” bu dünya” anlayışı vardır. Gelecek dünyaya “inanç”, bu dünyaya ise ” edinim” denir. Gelecek dünya hakkında şöyle yazılmıştır: “Onlar doyacak ve zevk alacaklardır”, yani doymanın sonu yoktur. Bu böyledir
119. Gizlilikte Öğrenen Öğrenci
Tişri 5, 16 Eylül 1942’de duydum Gizlilikte öğrenen o öğrenciyi Bruria uyardı ve ona şöyle dedi: “eğer 248 düzene girmişse, “her şeyde düzen vardır” dedi. Gizli, Haş-Mal kelimesinden gelen Katnut [küçüklük/bebeklik] anlamına gelir. Haş, Kelim de Panim [ön kaplar]; Mal ise Kelim de Ahor [arka kaplar] demektir. Bunlar,
104 – Ve Sabotajcı Oturuyordu
Şabat arifesinde duydum, Bereşit, Ekim 1942 Zohar’da Nuh, “Bir tufan vardı ve sabotajcı tufanın tam ortasında oturuyordu.” Şöyle sordu: “Tufan, su seli demektir. Bu kendi başına ölümcüldür ve bir sabotajcıdır. O halde sabotajcının selin ortasında oturuyor olması ne anlama geliyor? Ayrıca, sel ile sabotajcı arasındaki fark nedir?”
83. Sağ Vav ve Sol Vav’a Dair
Duydum: 19 Adar, 24 Şubat 1943 “Ze” (eril formda “bu”) derecesi vardır, bir de “Zot” (dişil formda “bu”) derecesi vardır. Musa “Ze” olarak kabul edilir; o, Kral’ın sağdıcıdır. Diğer peygamberler ise “Zot” ya da “Koh” (Kaf ve Hey harfleri) olarak kabul edilir ki bu, “Yadeha” [elinde] ifadesinin
100 – Yazılı Tora ve Sözlü Tora – 1
Mişpatim’de Duydum, 1943 Yazılı Tora “yukarıdan uyanış” ve sözlü Tora da “aşağından uyanış” olarak kabul edilir. İkisi birlikte “altı yıl hizmet edecek ve yedincide özgür kalacak” olarak adlandırılır. Bu böyledir çünkü çalışmanın özü, özellikle direncin olduğu yerdedir. Ve buna He’elem (gizlilik) kelimesinden gelen Alma (Aramice: Dünya) denir.
101- “Güllere Galip Gelenler İçin” Mezmuru Üzerine Bir Yorum
Adar Alef 23, 28 Şubat 1943 tarihinde duydum “Galip gelen kişi”, zaten kazanmış olan kişidir. Şoşanim [güller] yani Şehina [Kutsallık] üzerinde, yastan iyi bir güne ve Sasson’a [sevinç] dönüşle ilgilidir. Birçok yükseliş ve düşüş durumu olduğu için, düşüşlere “Şinaim’ini [dişlerini] körelt” kelimelerinden gelen Şoşanim denir, günahkârların sorularına