561. İsrail’in Ruhu
“Bu nedenle, metin size İsrail’den bir ruhu yok edenin, sanki bütün bir dünyayı yok etmiş gibi olduğunu öğretmek için insana ‘eşsiz’ der. Aynı şekilde, kim İsrail’den bir ruhu yaşatırsa, metin onun hakkında bütün bir dünyayı yaşatmış gibi olduğunu söyler” (Sanhedrin 37). Şunu sormalıyız: Metin neden böyle diyor? Ne
560. Nesiller
Çalışma esas olarak “Sen Benimle ortaksın” tarzındadır, zira bu olmasaydı, kişi sabah doğan ve akşam ölen bir günlük sinek gibi olurdu, çünkü Yaradan’ın bakış açısından, kişi tek bir günde bollukla dolu kuleyi alabilir. Öyleyse, neden yetmiş yıla ve her yılda 355 [İbrani takviminde] güne ihtiyaç vardır? Bunun nedeni
559. Yüz Kutsama
“Ve o toprağı ekti ve o yıl yüz kapı buldu.” Her yıl 355 gün boyunca, yani birçok ahmaklık ve saçmalık olduğunu ve İbrahim’in aksine “Ne?” koşulunda olduğunu gördü, yine de “toz ve kül” değildi, ama gerçekten “Ne?” koşulundaydı ki burada tüm ahmaklıkları Keduşa’ya [kutsallığa] yükseltmek isteyerek “Ne?” koşuluna
547. Temkinli Olma Özelliği
“Küçük olan büyüktür, büyük olan da küçüktür.” Bunun nedeni, kazancın esas olarak Lekem [ekmek] olarak kabul edilen Milchama’dan [savaş] elde edilmesidir ve kişi bunu sadece çiftçilik, ekim ve hasat yoluyla elde eder. Bu nedenle, küçük olan, kendini küçük hisseden, yani hala çalışacak yeri olan, büyüktür, yani savaş durumuna
538. Ona Barış Antlaşmamı Veriyorum
Haziran 1972 “İşte ona barış antlaşmamı veriyorum” denildi. Bilindiği gibi, bir kişi ne kadar pay ayırırsa, o kadar pay alır, göze göz. Ancak burada Pinhas ikisini de öldürerek cinayet işlemiştir, o halde bunun barışa hak kazanmasıyla nasıl bir ilişkisi olabilir? Burada hangi “göze göz” vardır? Bilindiği gibi, yaratılışın
546. O Her Şeyi Zamanında İyi Yaptı
“O her şeyi zamanında iyi yaptı.” Bu da ıslahın sonunda, günahlar erdem haline geldiği için her şey iyi olduğunda, günahlara neden olanların bile iyi olacağının aşikâr olması demektir. “Eğer kişi ödüllendirilirse, kendisini ve tüm dünyayı erdem tarafına mahkûm eder” ifadesinin anlamı budur; yani kişi tövbe ettiğinde kendisini mahkûm
543. İsrailoğulları’na Söyle
Ocak 1978 Zohar’da (Sulam [Zohar üzerine Merdiven yorumu] Madde 261) şöyle yazılmıştır: “Rabbi Şimon dedi ki, ‘Koh [Böylece] Yakup’un evine diyeceksin,’ derken, yargı tarafındandır. ‘Ve İsrail oğullarına söyle,’ denildiği gibi, ‘Ve O size O’nun antlaşmasını söyledi. ‘Bugün Tanrınız Efendinize’, ‘İsrail oğullarına’, merhamet tarafından gelen erkeklere söyledim’ diye yazılmıştır.”
544. İnsan Vahşi Bir Eşek Olarak Doğar
5 Mayıs 1977 Zohar’da (Emor, Madde 59) “Bir öküz, bir koyun ya da bir keçi doğduğunda” ayeti hakkında şöyle yazar: “‘Bir buzağı, bir kuzu, bir teke ya da bir oğlak’ demiyor, ‘bir öküz, bir koyun ya da bir keçi’ diyor. Sonunda neye sahip olacaksa, doğduğunda ona sahip olacağını
541. Efendi İnsanların Yollarını Desteklediğinde
“Efendi insanın yollarını desteklediğinde, düşmanları da onunla barış yapar.” Bu demektir ki, Sitra Ahra [diğer taraf] da ruhun yukarıda yaratıldığı ve tüm dünyalarda bolluğa neden olan görevini yerine getirdiği için ödül alır. Bu nedenle, Zohar’da prens ve fahişe hakkında sunulan alegoride olduğu gibi, o da insanla barış yapar.
545. Çaba Göstermek ve Bulmak
8 Mayıs 1977, Tiberias Midraş Rabbah’ta şöyle yazar: “Kim Benden korkar ve Tora’nın sözlerini yerine getirirse, tüm bilgelik ve tüm Tora onun kalbinde olur.” “Çaba göstermedim ve buldum, inanmayın” diye açıklandığına göre, çaba göstermeden Tora ile ödüllendirilmenin nasıl mümkün olduğunu sormamız gerekir. Sıkça sorulan bir soruya göre, çaba
537. Bu Ay Sizin İçin
Ekim 1977 Rabbi Yehuda şöyle dedi: “Tora, İsrail’e emredilen ilk Mitzva [emir] olan ‘Bu ay sizin içindir’den başlamalıydı. ‘Başlangıçta’ ile başlamasının sebebi nedir? Çünkü ‘Halkına eylemlerinin kudretini anlattı, onlara ulusların mirasını vermek için’. Böylece, puta tapanlar İsrail’e, ‘Siz hırsızsınız, çünkü yedi ulusun topraklarını fethettiniz’ diyecek olurlarsa, onlara, ‘Bütün
540. Beslenme
Tıpkı bir kişinin bedensel beslenme olmadan açlıktan öleceği gibi, ruhun beslenmesi olan manevi beslenme olmadan da kişi ölmek zorunda kalacak ve manevi ruh ondan ayrılacaktır. Bedensel beslenmede olduğu gibi, çok yemek yiyen kişi güçlenir, ruhun beslenmesiyle de daha güçlü ve sağlıklı hale gelir, böylece saf olmayan ruhlar onu
533. Yaradan İnsanı Yakınına Çeker
Ağustos 1987 “Ve işittiğiniz için bu gerçekleşti.” RAŞİ, “Bir kişinin topuklarıyla çiğnediği küçük Mitzvot’a [emirlere] itaat ederseniz, işiteceksiniz” şeklinde yorumladı. Yorumcular neden sadece “emirlerin” yazıldığını ve “yasaların” da yazılmadığını sorarlar. “Çünkü” ifadesinin yasaları içerdiğini ve kastedilenin “çünkü” kelimesinde olduğunu açıklarlar (Kli Yakar [kitabı] bu şekilde açıklar), zira Şeytan
536. Ondalık Vermelisiniz
13 Ağustos 1977 “Ondalık vereceksiniz.” “Zenginleşmek için ondalık vereceksin” şeklinde yorumlanmıştır. Fakat bilgelerimiz ayetteki bu emri Lo Lişma [Onun rızası için değil], yani niyetin kişinin alabilmek için sadaka vermesi olduğu şeklinde nasıl açıklamışlardır? Söylendiği gibi, “Yapacağız ve duyacağız” denmelidir, yani eylem yoluyla “Duyacağız” durumuna ulaşacaklardır, yani eylem niyeti
642. Adalet, Adalet Peşinde Olacaksınız
14 Ağustos 1964 “Tanrınız Efendinizin size vereceği topraklarda yaşamanız ve miras almanız için adalet, adalet peşinde olacaksınız.” Yorumcular “Adalet, adalet” tekrarını sorarlar. Ayrıca, “yaşayabilmeniz için” ifadesini de sormamız gerekir. Bir kişi adaletin peşinden gitmezse yaşayamaz mı? Ayrıca, “ve miras alın” ile ilgili olarak, İsrail halkı kendi topraklarındayken, “ve
641. Toprağın Mirası
28 Ağustos 1962 “Yaşamak ve Tanrınız Efendinizin size verdiği toprağı miras almak için adalet, adalet peşinde olacaksınız.” Toprağı miras almanın adaletle nasıl bağlantılı olduğunu ve adalet olmadan toprağı neden miras alamayacağımızı sormalıyız. Eğer biri adalet içinde yürümezse, babasının mülklerini miras alamaz mı? Yaradan’ın atalarımıza vaat ettiği toprak mirasının
640. Bir Kutsanma ve Bir Lanet
Manchester, Ağustos, 1962 “Görüyorum ki… kutsama, bugün Benim size emrettiğim, Tanrınız Efendinizin emrini duyacak olmanızdır. Ve lanet, eğer Tanrınız Efendinizin emrini duymazsanız, bugün size emrettiğim yoldan sapmanız, tanımadığınız başka tanrıların peşinden gitmenizdir.” Yorumcular sorar: 1) Neden kutsamada “duyacağınız” diyor da lanetlemede “eğer duymazsanız” diyor? Neden kutsamada da “duyarsanız”
639. Bu Menora’nın [Tapınak Lambası] Yapımıdır -2
Zürih, 20 Haziran 1965 “Bu Menora‘nın [Tapınak Lambası] yapımıdır, altından yapılmış çekiç işi; tabanından çiçeklerine kadar çekiç işiydi; Efendi’nin Musa’ya gösterdiği düzene göre, o Menora‘yı yaptı.” Çekiç işi konusunu etik açıdan anlamalıyız. RAŞ şöyle yorumlamıştır: “Değerli [parça] bir altındı. Parçalarını uygun bir şekilde biçimlendirmek için çekiçle vurur ve
534. Damat Hakkında
Zohar, Ağustos 1977 Damadı memnun etmek için böyle bir gereklilik olmasının nedeni, Hatan [damat] kelimesinin derece olarak Nachut [aşağı] kelimesinden gelmesidir, bilgelerimizin dediği gibi, “Aşağı derecede olan kişi bir kadın alır.” Tüm kutsal isimler O’nun özü değildir, çünkü “O’nda hiçbir algı veya düşünce yoktur.” Aksine, tüm isimler, elde
535. Bir Kap Kiduş
Zohar, Pinhas’da (Madde 49) şöyle yazılmıştır: Beşinci ıslah, “Ve gök ve yer tamamlandı” kabı, yani bir Kiduş [lit., “kutsama”, Şabat’ı kutsamak için şarap üzerine okunan bir kutsama] kabıdır. Gematria’da “kap” [İbranice’de] “Tanrı”dır, 86. “Sonuç” [Gematria’da] AB’ye eşittir ve Malhut olan gelin bunları, yani “Tanrı” adını ve AB adını
532. Ana Seçim
Ana seçim, bir kişiyi Tora ve Mitzvot [emir] ile meşgul olmaya mecbur eden sebeple ilgilidir. Kişi 613 Mitzvot’un hepsini yerine getirmelidir, aksi takdirde bu dünyada cezalandırılacaktır, zira Tapınak var olduğunda, “adliyenin dört ölümü” uygulaması vardı ve yerine getirilmesi gereken emirler dayatılmıştı. Ancak bir kişiyi Tora ve Mitzvot’a uymaya
531. Islahın Özü
Haziran 1977 Rabbi Yannai şöyle der: “Bizde ne günahkârların sükûneti ne de erdemlilerin sıkıntıları vardır” (Avot, Bölüm 4). Bunu Raba’nın büyük bilgelerimize söylediğine benzer şekilde yorumlamalıyız: “Size yalvarıyorum, çifte cehennemi miras almayın” (Yoma 72b). Bilinir ki, erdemlilerin sıkıntıları meselesi, sadece kişinin ihsan etmek için çalışmak istemesi olarak kabul
672. Yaradan Erdemlilerin Duasını İster
Yaradan erdemlilerin duasına hasrettir. O ne yapmıştır? Onlara zarar vermiştir ki, onlar da bu zararı kendilerinden uzaklaştırmak ve iyiliğe dönüştürmek için dua etsinler (Zohar, VaYishlach, Madde 45).
671. Gıda ve Artıkların Ayrıştırılması
Şabat’ta yiyecekleri atıklardan, yani vücutta bulunan iyi şeylerden ayırırız. Hafta içi ise atıkları yiyeceklerden ayırırız. Bedende var olan ve Yaradan’ın bizi yapmakla ödüllendirdiği eylemler için Yaradan’a teşekkür etmemizi gerektiren iyi eylemlere bakmayız. Aksine, bedende bulunan atıklara bakarız ve bu sırada iyilere bakmayız. Dolayısıyla, dua etmek için yer vardır.
670. Gününde Ona Ücretini Vereceksin
Normalde gündüzleri çalışırız, geceleri değil. Yargı açısından ödül şudur: “Ona ücretini gününde, güneş batmadan önce vereceksin” (Tesniye 24:15). Bu, kişi kendisiyle çalıştığını hissettiğinde, buna zaten “gün” denildiğini, yani zaten yukarıdan çağrıldığını ve ona “Maneviyattan ne kadar uzak olduğunu gör” denildiğini ima eder. Kişi, çalışmayı tamamladığında, gerçek ödülü alır