271. Lütfedilmiş Herhangi Bir Kişi
Lütfedilmiş herhangi bir kişinin cennet korkusuna sahip olduğu bilinmektedir “Ve Efendinin dünyadan dünyaya merhameti, O’ndan korkanların üzerindedir.” (Sukkah 49) yazıldığı gibi. Sormalıyız, çünkü görüyoruz ki insanların nefret ettiği pek erdemli kişi vardır. Ve tam tersi, sevilen birçok günahkâr insan vardır. Bunu etik yoluyla yorumlayabiliriz. Bilgelerimiz bir kişiye nasıl
270. Halkın Ruhunun Memnun Olduğu Kimse -2
“Halkın ruhunun memnun olduğu herkes, Yaradan’ın ruhu ondan memnundur.” Anlamalıyız zira dünyada halkın ruhunun memnun olmadığı aksine nefret ettiği pek çok erdemli insan vardır. Ayrıca, eğitimsiz insanların bilgenin öğrencilerinden nefret ettiği bilinmektedir. Bilgelerimiz, “Kasaba halkının, Yukarının meselelerinde kendilerini ikaz etmediği için sevdiği bilge öğrencisi” dediler. Ancak komşunuzu ikaz
269. Birisi Bir Yemek İçin Uğraşmaz ve Onu Kaçırır
“Emin olun, bir kişi bir yemek için çabalamaz ve onu kaçırır.” (Ketubot 10). Şöyle yorumlamalıyız ki; bir kişi yalnız Lo Lişma [Onun uğruna değil] çalışabileceğinden, doğası kendisi için alma arzusu olduğundan, eğer Lo Lişma niyetine çok zaman ve çaba ayırırsa sonunda hayatı boyunca yaptığı tüm çalışmadan ne çıkacağını
268. Kişi Yalnızca Kalbinin Arzuladığı Yerde Öğrenir
“Kişi, yalnızca kalbinin arzuladığı yerde öğrenir.” (Avoda Zarah 19). Bir kişinin neden özellikle kalbinin arzuladığı yerde öğrendiğini anlamalıyız. Bu kurala göre bir kişi özellikle istediği yerde öğrenir, buradan bunu istemeyen bir kişiye etik öğretmenin imkânsız olduğu sonucu çıkar. Kişi öğütler duymak istemediğine göre, biri dostunu nasıl uyarabilir? Ayrıca
267. Adam Tora’da Yaratıldı
“İnsan ”’Ve Tanrı,’ İnsan yapalım ‘dedi” yazıldığı gibi Tora’da yaratıldı. Yaradan Tora’ya ‘Ben insanı yaratmayı istiyorum.’ dedi. Tora O’na ‘Bu insan günah işleyecek ve seni kızdıracak.’ dedi. Eğer Sen, ona karşı sabırlı değilsen, o dünyada nasıl kalacak? ”Ona, ‘Sen ve ben onu dünyaya yerleştireceğiz zira öfkede yavaş.’ olarak
266. Şarabına Yerleşen Herkes
28 Mart 1962 “Rav Hiyya, ‘Şarabına yerleşen her kimse yetmiş ihtiyarın bilgisine sahiptir. Şarap yetmiş harfte verildi ve yetmiş harfte bir sır verildi; şarap girdiğinde, bir sır çıkar.” (Iruvin 65). RASHI, “Şarabına yerleşti”yi şöyle yorumladı: “Şarap içer fakat aklı bulanmaz.” Bir sır vardır, çünkü sırrı açığa çıkmayan kişi,
265. İçsel ve Dışsal Anahtarlar
“Raba Bar Rav Huna,” içinde Tora olan, ancak cennet korkusu olmayan herkes, iç anahtarların verildiği ancak dış anahtarların verilmediği bir hazinedar gibidir. İçeri girebilir mi? “Rav Yannai şöyle bildirir,” Darta’sı [Aramice: avlusu / evi] olmayan yine de Darta için bir Taraa [Aramice: geçit / kapı] yapan birine yazık.”
264. Derecede Yüksel, Bir Nedime Seç
“Derecede yüksel, bir nedime seç.” Yani, bir dostunu senden daha yüce kabul et. “Derecede alçal, bir eş seç.” (Yevamot 63a). Başka bir deyişle Yaradan’a bağlanmak isteyen bir kişi gurur duymalıdır – “Dostunuz ve babanızın dostu yüz üstü bırakmaz.” anlamında -“Kalbi Efendi’nin yollarında yüksekti.” yazıldığı gibi. Daha sonra, kesinlikle
263. Gelinin Fazileti
“Gelinin ödülü – baskı” (Berahot 7). “Gelin” inanç anlamına gelir ve tüm faydası, bir kişi Tora ve Mitzvot’ta [emirler] baskı hissettiğinde, inancı mantık üstünde kabul edebileceği bir yere sahip olmasıdır. “Duymanın ödülü – anlayış.” Tora’nın “duyma” olarak adlandırılan ödülü özellikle bilgidir, inanç değil, çünkü kişi Tora’yı öğrendiğinde fakat
262. Bizler İyiyi Unuttuk
“Bir keresinde malum bir adam, ona binlerce farklı pap (çeşitli yiyecekler) yapmanın yolunu öğretmesi için kölesini arkadaşına verdi, fakat arkadaşı ona sekiz yüz tane öğretti. Bu yüzden onu hahamın huzurundaki bir davaya celp etti. Haham dedi ki, ”Babalarımız ‘Bizler iyiyi unuttuk.’ Dedi.” (yani onlar zaten görmüşlerdi ama şimdi
261. Babanın Ahlak Dersine Kulak Ver Oğlum – 1
“Babanın ahlak dersine kulak ver oğlum ve annenin öğrettiklerinden vazgeçme.” Musar [ahlak], Yesurim [ıstırap / ıstıraplar] anlamına gelen “Kişi oğluna Yiser vermelidir- yani Yesurim (acı- ıstıraplar)” ayetinden gelmektedir. Potansiyel ıstırap ve gerçek ıstırap vardır. Bu, kişinin bir şey yapmanın yasak olduğunu ve emre itaatsizlik ederse mesela suçtan kırbaçlanarak
Tövbenin Ölçüsü Nedir?
Makale No. 1, 1989 “Dön, Ey İsrail, Tanrın Rab’be, çünkü suçundan ötürü başarısız oldun.” diye yazılıdır (Hoşea 14). Şunları anlamalıyız: 1) “Tanrın Rab’be” ne demek? Tövbe “Tanrın Rab’be” ulaşmadıysa hala tövbe olarak kabul edilmiyor gibi görünüyor. Öyleyse, tövbenin “Tanrın Rab’be” ulaşıp ulaşmadığını nasıl bilebiliriz? Kim yukarı çıkıp ulaşıp
251. Minyan İle İlgili Olarak [Sinagogda Onlu]
“Kabalist Yohanan, ‘Yaradan sinagoga gelip orada bir onlu bulamadığında, ‘Ben neden geldim ve hiç adam yok, çağırdım ve kimse cevap vermedi ‘denildiği gibi, hemen öfkelenir” (Berahot 6b). Şöyle sormalıyız, 1) Ne yapılmalı? Onlular toplanıncaya kadar insanlar dışarıda beklemeli ve sonra mı sinagoga gelmeli? 2) Ayette onlunun gerektiğine dair
252. Kırık Bir Kalp – 1
“Kırık ve yaralı bir kalp, Ey Tanrım, hor görmeyeceksin.” “O Kalbi kırık olanı iyileştirir.” Kırık bir kalp, “On Sefirot’un Çalışmasına Giriş” (Madde 129) ‘da yazıldığı gibi, kişinin kalbinin tamamen Yaradan ile olmadığı anlamına gelir. Kişi kalbinin tümüyle Yaradan’la olmadığına pişman olursa, o zaman “eksiklik” denen bir Kli’ye [kap]
253. Kem Gözlü Bir Adamın Ekmeğini Yemeyin
“Kabalist Yehosua Ben Levi, ‘Bencilden haz alan kimse,’ “Kem gözlü bir adamın ekmeğini yemeyin.” denildiği gibi, yapma emrini bozar, çünkü farz ettiği gibidir, size ‘Ye ve iç’ diyecektir fakat kalbi onunla değil.” (Sotah 38b) diyecektir. Bunu anlamalıyız çünkü sözde eğer arkadaşı onu yemeğe davet ederse kişi neden umursamalı
254. Çalışma İnanç Demektir
Tüm peygamberlerin meşgul olduğu çalışma yücedir, çünkü Şehina [Kutsallık], onlar “çalışana” kadar İsrail’de mevcut değildi (Midrash Gadol ve Gedola, Bölüm 14). “Çalışma”nın inanç anlamına geldiğini yorumlamalıyız. (“Onurlandıran İş Yücedir” makalesine bakın.)
255. Ölü Bir Adamın Sözleri
“Ölünün önünde, sadece ölünün sözleri söylenir.” (Berahot 3b). Yorum: Ölü önlerinde yatarken, sadece ölü adamın meseleleriyle ilgili şeyler söylenir. RASHI, herkes onlardan bahsetmek zorunda olduğundan ve ölü cansız olduğundan bunun ona, “Yaratıcısının önünde fakirle alay etmek” olduğunu yorumladı. Rabbi Aba Bar Kahana, “Sadece Tora’nın meseleleri değil buraya ait
256. İlk Gün Yaratılan Işık – 1
İlk gün yaratılan ışık, Âdem onun içinde dünyanın sonundan gördü… Yaradan tufan neslinin ve Babil neslinin yaptıklarına baktı ve onların uygulamalarının bozuk olduğunu gördü. Kalktı ve gelecekteki erdemliler için onu gizledi. Bu nedenle, kişi içindeki tufan neslini ve Babil neslini ıslah etmeden önce gizlenmiş ışık ondan saklanır. Tufanın
257. Putperestlik
16 Şubat 1966 “Raba Bar Rav Yitzhak, Rav Yehuda’ya şöyle dedi: ‘Bizim yerimizde putperestlik var ve ne zaman dünya yağmura ihtiyaç duysa, onlara ‘Bana bir adam katledin ve yağmur göndereceğim.’” diyerek bir rüyada görünürler. Onun için bir adam öldürdüler ve yağmur yağdı.’’ “O cevap verdi, ‘Şimdi ben ölseydim
258. Kim Zengindir?
Mart 1962 “Kim zengindir? Rabbi Yossi, “Masasının hemen yanında bir tuvaleti olan herkes” der. (Şabat 25b). “Masa” bir yemek demektir. Kişi zevk aldığında bu bir yemek olarak, kişi yemek yiyor olarak kabul edilir. Masanın hemen yanında tuvalet olmasıyla ilgili olarak, tuvalet; içimizdeki atığın çıkarılması için tasarlanmış bir yerdir.
259. Tapınağı İnşa Etmek
7 Mart 1962 “Kabalist Şimon Ben Elazar, ‘Eğer çocuklar size ‘Yap!’ ve yaşlılar ‘ Yık!’ derlerse yaşlılara kulak verin ve çocuklara aldırış etmeyin, çünkü çocukların yapısı yıkılıyor ve yaşlıların yıkıntısı yapılıyor ve meselenin işareti Süleyman oğlu Rehoboam.” (Nedarim 40a). RASHI şöyle yorumlar; gençler size “Tapınağı İnşa Edin.” ve
260. Emredilen ve Yapan Yücedir
“Emredilen ve yapan, emredilmeyen ve yapandan daha yücedir.” (Kiduşin 31a). “Emredilen ve yapan” ifadesinin Lişma [Onun uğruna] anlamına geldiğini ve “emredilmeyen ve yapan”ın Lo Lişma [Onun uğruna değil] anlamına geldiğini yorumlamalıyız. Kişi Yaradan’ın uğruna çalışmadığından, bu, onun Mitzva’yı [emri] yapmasını emreden bir komutanı olduğu için yerine getirmediği anlamına
231. Aza ve Azazel
Zohar’da yazılıdır (sayfa 156 [İbranice]): Melekler Aza ve Azael, Nekudim dünyasında GAR de Hohma’nın içinde aydınlattığı Aba ve İma’daki Ahoraym niteliğindendir. Onlar günahtan önce büyük ölçüde ıslah edildiler ve günahtan sonra iptallerine geri döndüler ve ıslahın sonundan önce ıslah edilmiş olmayacaklar. Bu, onlar GAR niteliğinden olduklarından ve ıslahın
323. Sitra Ahra’ya Rüşvet Vermek
Klipa’ya [kabuk / soyma] Yenika [emme / emzirme] ve Sitra Ahra’ya [diğer taraf] verilen kısım arasındaki yasaklama ve Azazel’e bir keçi vb. gibi [günah keçisi] olan Keduşa (kutsallık) arasındaki farkı anlamalıyız. Zohar’da, bu kısmın Sitra Ahra’ya verildiği ki bu sayede Sitra Ahra’nın iftira etmeyeceği söylenir. (İbrahim’in fakir olana
233. Yenika [emme / emzirme] Hakkında
İki şeyi ayırt etmeliyiz: Yenika’da [emzirme] bebek, emzirenin rızası olmadan ememez. Başka bir deyişle, emziren kişi bunu yapmayı kabul etmelidir. Bu, yiyeceğin zaten hazırlandığı ancak kişinin onları elde etmesi gereken yemekten farklıdır. Tersine emzirmeyle, altta olan besinini çıkarır. Üsttekinin alt olanın emmesine yardımcı olması gerekiyorsa, bu alttakinde bir