385. Seni Kartalların Kanatlarında Taşıyacağım
“Ve seni kartalların kanatlarında taşıyacağım ve seni Bana getireceğim.” RAŞİ: “‘Kartalların kanatlarında’, tıpkı bir kartalın, ‘Ok oğullarıma değil, bana isabet etse daha iyi’ diyip, yavrularını kanatlarında taşıması gibidir.” Hetz [ok] kelimesi, hiçbir şey onunla duvar arasını bölmesin diye “Hizkiah yüzünü duvara çevirdi” ayeti hakkında söylendiği gibi (Berahot 5b),
384. Şabat’a Uymak
5 Şubat 1972 Ahlaki değerlerde Şabat’a uymanın rolü nedir? Kişi, Şabat’ın Keduşa’sının [kutsallık] ifşasını bozan şeylerden kendini korumalıdır. Hafta içi günler, kişinin alma arzusunu iptal etmek üzere çaba sarf etmesi gereken, üzerinde Tzimtzum [kısıtlama] ve Yaradan’ın varlığını hissetmemek üzere gizliliğin olduğu çalışma yeridir. Kişi, “Tüm dünya O’nun ihtişamıyla
383. Dağın Eteğinde Durdular
Şubat 1958 “ ‘Ve onlar dağın eteğinde durdular.’ Rabbi Abdimi Bar Hama Bar Hasa dedi ki, ‘Bu bize, O’nun dağı bir fıçı gibi üzerlerine zorladığını ve onlara, ‘Eğer Tora’yı kabul ederseniz, çok iyi; ve eğer etmezseniz, orada, o sizin cenazeniz olacak.’ dediğini öğretir. Rabbi Aha Bar Yaakov dedi
381. Rab Yoksulları Duyar
29 Ocak 1972 “Rabbi Hiya dedi ki, ‘Çünkü Rab yoksulları duyar’ diye yazan bu metni merak ediyorum. Yoksulları duyuyor da, başkalarını duymuyor mu?’ Rabbi Şimon, “Kral’a daha yakın oldukları için,” dedi, “Kırık ve pişmanlık duyan bir kalp, Tanrım, hor görmeyeceksin…” diye yazıldığı gibi.” Rabbi Şimon ayrıca şöyle dedi,
379. Mucize ve Seçim
“Rabbi Yitzhak dedi ki, ‘Eğer [çukurda] yılanlar ve akrepler varsa, Ruben hakkında neden ‘Onu onların elinden kurtarmak, babasına geri vermek için’ diye yazılmıştır? Ruben, o yılanların ve akreplerin kendisine zarar verebilecek olmasından kendisi için korkmadı mı? … Ama Ruben kardeşlerinin ellerindeyken, zararın kesin olduğunu gördü, çünkü ondan ne
378. Yakup, Babasının Yaşadığı Topraklarda Yaşadı
Aralık 1979 “Ve Yakup babasının yaşadığı topraklarda yaşadı.” Burada bir soru vardır, neden “atalarının yaşadığı topraklar” demiyor? Neden özellikle İshak’ın yaşadığı yer? Bunu şöyle yorumlamalıyız; Yakup’un, rolü sol çizgiyi düzeltmek olan ve “İshak’ın korkusu” olarak adlandırılan orta çizgi olarak kabul edildiği bilinir. Ama sağ çizgiye gelince, ıslah etmek
377. Yoksul Bir Çocuk Daha İyi
Aralık 1971 Rabbi Şimon dedi ki, “Gelin ve görün, ‘Fakir ve bilge bir çocuk daha iyidir…’ iyi eğilimdir. Ama bir ‘çocuk’ daha iyidir, yazıldığı gibi, ‘Gençtim, şimdi yaşlıyım’” Bir başka şey: “O bir çocuk, zavallı bir çocuk, kendine ait hiçbir şeyi olmayan. Peki neden ona ‘çocuk’ deniyor? Bunun
376. Yakup Çok Korkmuştu
Yorumlayıcılar “Ve Yakub çok korktu ve sıkıntıya düştü” ayeti hakkında sordular. Ne de olsa Yaradan, kendisine gösterdiği bir merdiveni olan bir vizyonda, ona gittiği her yerde onu koruyacağını vaat etti, yazıldığı üzere: “Ve burada seninleyim ve nereye gidersen git seni tutacağım ve seninle olacağım”. Öyleyse neden o, “Lütfen
375. Yakup Gönderdi
Aralık 1979 “Yakup gönderdi.” RAŞİ, “gerçek melekler” olarak yorumlar. Yakup’un Esav’a gönderdiği “gerçek melekler” sözünün anlamını yorumlamalıyız. Yorumlanana göre Yakup, Tora ve Mitzvot [emirler] ile uğraşan bir kişinin niteliği, Esav ise kötü eğilimdir. Onun, melekleri gerçek kötü eğilim için gönderdiği nasıl söylenebilir? Bunu, Baal HaSulam’ın neden Laban hakkında
374. Uyluğunun Çukuruna Dokundu
Aralık 1982 Zohar’da (VaYishlach, Madde 111) “Uyluğunun çukuruna dokundu” ayeti hakkında, yani Tora’nın destekçilerinin kendisine karşı tuzak kurduğunu söyleyenler olduğu, yazılmıştır. “Tora’nın destekleri kırıldığı için, Tora hızla daha fazla güçlenemeyecek hale gelecek” dedi. Sulam’ın 108. maddesinde [Zohar’ın Merdiven yorumu], Tora’yı yani Zeir Anpin’i olması gerektiği gibi destekleyecek kimse
373. Onu Yenemediğini Gördü
Aralık 1981 “Onu yenemediğini gördü.” Ne yaptı? Hemen “uyluğunun çukuruna dokundu”, ona karşı bir plan yaptı. Tora’nın destekleri kırıldığı için, Tora’nın hızla daha fazla güçlenemeyecek hale geleceğini ve sonra babalarının “Ses Yakup’un sesidir, ancak eller Esav’ın elleridir” dediğinin gerçekleşeceğini söyledi. Ve onu tanımıyordu. “Tora’nın Destekçileri”, onların Tora’yı destekledikleri
372. O Gün Gibi Geçti
Hanuka, 16 Aralık 1971 Zohar, Vayeshev (236)’da şöyle yazılıdır: “‘O gün gibi geçti ve o işini yapmak için eve geldi…’ ‘O gün gibi geçti’ kötü eğilimin dünyaya hükmettiği gündür… Bir adam günahlarından pişman olduğu ya da Tora ile ilgilendiği ve Tora’nın emirlerini yerine getirmeye geldiği zaman.” “Ruhunda …”
371. Yeryüzüne Konulmuş Bir Merdiven
Kasım 1982 “İşte, yeryüzüne bir merdiven koyuldu.” Merdiven nedir? Diğer tüm derecelerin bağlı olduğu bir derecedir yani derecelerin geri kalanı olan Nukva [dişi] (Zohar, s. 29 ve Sulam‘da [Zohar’ın Merdiven yorumu]). “Ve işte, Tanrı’nın melekleri onun üzerinde inip çıkarlar.” Bunlar, bu merdivende yükselen ve alçalan bütün milletlerin atanmışlarıdır.
Çalışmada, “Yaradan Gururu Tolere Etmez” Nedir?
Makale No. 27, 1988 Bilgelerimiz şöyle dedi (Sotah 5), “İçinde ahmaklık olan bir kişi için, Yaradan dedi ki, ‘O ve ben dünyada yaşayamayız.’, ‘Kim gizlice komşusuna iftira ederse, onu yok ederim; Gözleri kibirli, yüreği kaba olana, yapamam.’ denildiği gibi. Bunu yapamam değil ”onunla yapamam” şeklinde okuyun. Metzudat David,
370. Toprağın Yolu Tora’dan Önce Gelir
Aralık 1981 “Işık nedir? Rav Huna ‘ışık’ dedi ve Rav Yehuda ‘gece’ dedi” (Riş Pesahim). “Yakup, Beer Şeba’dan dışarı çıktı ve Haran’a gitti ve o yere vardı.” Zohar “Yakup dışarı çıktı”, İsrail topraklarından, Beer Şeba’dan, diyor. “Haran’a gitti”, gurbete. Bilgelerimiz, İbrahim ve İshak’ın zorunlu olan sabah ve ikindi
369. Tora Öğrenirken Sevinç
Kasım 1982, Kudüs Soru: Eğer bir insan her şeyi almak için yapıyorsa yani yaptığı her şey sadece kendi menfaati için ise, o zaman maddi şeylerden haz almak ile Tora’nın sözlerinden haz almak arasındaki fark nedir? Bunu, bir insanın hafta içi balık, et yiyip, şarap içip bundan haz alması
368. Ve İşte, Rab O’nun Üzerinde Durdu
Kasım 1979 “Ve işte, Rab onun üzerinde durdu ve şöyle dedi: ‘Ben Rab, baban İbrahim’in Tanrı’sıyım… Üzerinde yattığın bu toprağı, sana ve senin soyuna vereceğim.’” RASHI şu soruyu yorumladı: Yattığı dört arşın neden önemlidir? Bilgelerimizin sözlerini akla getirir: “Yaradan, oğullarının fethetmesinin insanın yeri olan dört arşın kadar kolay
367. O, Benjamin’e Üç Yüz Parça Gümüş Verdi
Aralık 1983 “O, Benjamin’e üç yüz parça gümüş ve beş kıyafet verdi.” Çalışmada şunları ayırt etmeliyiz: “Zenginlik” bir Tora ve Mitzvot [emirleri] eylemi anlamına gelir ve eylemde, bilgelerimizin “Eklemeyin ve çıkarmayın” dediği gibi, eklenecek bir şey yoktur. Bu yüzden bu bütünlük anlamına gelen “zenginlik” olarak adlandırılır. Bu, yolda
366. Kendisine Sert, Başkalarına Kolay
Aralık 1983 Kendine karşı sert, başkalarına karşı kolay. Yani, başkaları ne yaparsa yapsın ne kadar Tora ve ne kadar Mitzvot’u [emir] olursa olsun, kişi başkalarının kendisininkiyle aynı anlayışa sahip olmadığını anlar. Bu nedenle, kişi onlara karşı iyi olduğu için, onlar ne yaparlarsa yapsınlar iyidir ve başkalarının yaptığı her
365. Ve Yehuda O’na Yaklaştı – 1
VaYigaş, Ocak 1982 Sulam‘da [Zohar‘ın Merdiven yorumu] şöyle yorumlanır: “ ‘Ve Yehuda ona yaklaştı’ çünkü Yehuda dua anlamına gelen Nukva‘dır [dişi] ve Yusuf kurtuluştur.” Metin bize, “Ve Yusuf kendini tutamadı”ya kadar bir Zivug [çiftleşme] için birbirlerine yaklaştıklarını ve o Mohin‘in [ışıklar] onlara ifşa olduğunu söyler. Yukarıda söylenenlerle ilgili
364. Şiddet Uygulayan Herkes, Galip Gelir – 1
“Şiddet uygulayan herkes, galip gelir.” “Eğer karın kısaysa, eğil ve ona fısılda” (Baba Metzia 59a). Hakikat yolundaki Yaradan çalışmasında, kişi cennetin krallığının yükünü mantık ötesi üstlenmeye geldiğinde, orada ihsan etmek için çalışmayı kabul etmenin faydalarını zihniyle anlayabileceği aklı yoktur. Daha ziyade, “Şiddet uygulayan herkes”, kişinin aklıyla değil yalnızca
363. Dört Melek
Aralık 1979 Zohar dört kral olduğunu ve birinin istediği şeyi diğerinin istemediğini yazar. Davut, “Düşmanlarımın peşine düşüp onları yakalayacağım ve onlar tükenene kadar geri dönmeyeceğim” dedi. Asa çok korkmuştu… düşmanlarını kovalamak istedi ama onlarla savaşmak istemedi ve Yaradan onları öldürecekti. Yehoşafat da şöyle istedi ve dedi ki: “Onları
362. Yakup Orada Tahıl Olduğunu Gördü
Şabat, Hanuka, 25 Aralık 1965 Midrash Tanchuma‘da şöyle yazılmıştır: “Ve Yakup orada tahıl olduğunu gördü”, yazının dediği gibi, “Yakup’tan yardım dileyene ne mutlu.” Neden “İbrahim’e sorar” veya “İshak’a sorar” değil de “Yakup’a sorar” denildi? Bu, Yaradan’ın İbrahim’in veya İshak’ın üzerinde değil, Yakup’un üzerinde durduğunu öğretir, yazıldığı gibi “Ve
361. Senin İyi Hazinen
“Cennetin kapılarını aç ve bizim için Senin iyi hazineni aç.” “Senin iyi hazinen”in ne olduğunu anlamalıyız. Bilgelerimiz, “O’nun dünyasında, Yaradan’ın sahip olduğu her şey, cennet korkusunun hazinesidir” dedi. Bu iyi hazinedir – cennet korkusunun hazinesi.
Çalışmada, Gümüş, Altın, İsrail, Kalan Diğer Milletler nedir?
Makale No. 19, 1988 Zohar’da (Jethro, Madde 40) şöyle yazılmıştır: “‘Ve Jethro duydu.’ O başladı ve dedi ki, ‘Bu nedenle, ulusların arasında Sana şükredeceğim, ya Rab ve Adına ilahi söyleyeceğim.’ Kral Davut, Yaradan’ın görkeminin yücelikte yükselmediğini, Yaradan’ın görkeminin dünyada yüceltilmediğini, O’nun görkeminin yalnızca diğer milletler arasında olduğunu görünce