427. Bu Tora’nın Yasasıdır – 1
Mart 1980 Zohar’da “Bu Tora’nın yasasıdır” ayetinde neden “Ve bu Tora’dır,” diye yazılmasıyla ilgili olarak, “Ve bu”nun genel ve özelin birleşmesi anlamına geldiğini açıklar. “Ve” genel olan Zeir Anpin olarak, Malhut özel olarak kabul edilir. Ancak “ve” eklenmemiş “bu”, Tora’nın yani “yasa” olarak adlandırılan Malhut’un yapısıdır. Bu, “Tora”
426. Erdemlinin Erdemli Oğlunun Duası ve Günahkârın Erdemli Oğlunun Duası
Haziran, 1981 “Erdemlinin erdemli oğlunun duası ile günahkârın erdemli oğlunun duası birbirine benzemez.” Kişinin yaptığı eylem “baba” ve eylemdeki niyet “oğul” olarak adlandırılır, yani önce yaparız ve sonra duyarız. Eylemde iki ayırımı yapmalıyız: ihsan etme eylemi “erdemlinin eylemi” olarak adlandırılır ve alma eylemi “kötü” olarak adlandırılır. Kişi, her
Yaratana Hizmet Edeni O’na Hizmet Etmeyenden Nasıl Ayırabiliriz?
Makale No. 29, 1988 Bilgelerimiz [Masehet] Ketubot’ta şöyle yazar: “Hiya Bar Ashi, Rav’ın ‘Meyve vermek, İsrail ülkesindeki tüm verimsiz ağaçların kaderidir’, çünkü Ağaç meyvesini verdi, incir ağacı ve asma güç verdi.”” dediğini söyledi. MAHARSHA bunu, “Doğası gereği meyve vermeye uygun olmayan verimsiz bir ağaç olmasına rağmen, yine de
“O’nun Rehberliği Gizli ve Açıktır” Nedir?
Makale 28, 1988 Midraş Rabba, Ruth (Bölüm 2:11) sorar: “Bir ayet der ki: ‘Zira Rab, halkını terk etmeyecek ve mirasını bırakmayacaktır.’ ve başka bir ayet şöyle der: ‘Zira Rab, büyük ismi uğruna halkını terk etmeyecektir.’ Rabbi Şumuel bar Nahmani, ‘Bazen halkının ve mirasının hatırına yapar, bazen de yüce
425. Korah Aldı
Haziran 1980 “Korah aldı, kendisi için kötü bir nasihat aldı, çünkü ‘Efendi’nin nasihati sonsuza kadar geçerlidir.’” Normalde kişi, aklının kendisi için iyi olacağını belirlediği şeyi yapar ve yapabileceği de budur. Ancak aklın onaylamadığı şeyi yapması zordur, hatta akla aykırıysa bu çok daha zordur. Bu nedenle, o, masmavi olan
424. Korah ve Musa Arasındaki Anlaşmazlık
Korah ile Musa arasındaki anlaşmazlığı açıklamamız gerekir. Musa, Korah’ın savunduğu her şeyin, Musa’ya değil Yaradan’a karşı olduğunu söyledi. Korah, “Topluluğun tamamı kutsaldır” diye yazıldığı gibi, Yaradan’a inandığını ve bilgelerimizin “Sina dağında herkes duydu, ‘Ben Efendiniz Tanrınızım” dediğini savundu ama o Musa’ya inanmak istemedi. Bununla birlikte, kişisel çıkarları olmadan
422. Rab Bana Uzaktan Göründü
Haziran 1979 “Uzak”, biri ile diğeri arasında önem açısından bir fark olduğu anlamına gelir. Bu nedenle, kişi bir bakanla veya bir yargıçla konuşmak arasında hiç bir fark hissetmediğinde ve Yaradan ile konuştuğunda, kiminle konuştuğunu veya kimin yasasını dile getirdiğini düşünmediğinde veya ayırt etmediğinde, o zaman kişi, Yaradan’ı göremez
421. Casuslarla İlgili
Haziran 1979 “Bilge bir öğrenci tüm kasaba halkı tarafından seviliyorsa, bunun nedeni onları manevi konularda tenkit etmemesidir.” İnsanın bedeni kendisinin bilge öğrencisine saygı duyduğunda, bu, Tora ve Mitzvot [emirler] ile uğraşmasının onun için önemli olduğu anlamına gelir, bunun nedeni, onu manevi konularda tenkit etmemesidir yani bilge öğrencisi, bedene
Dünyanın Yaratılışının İhsan Etme Yoluyla Olması Ne Demektir?
Makale No. 5, 1989 Atalar, dünyanın yaratımının eksiklik nedeniyle olmadığını çünkü Yaradan hakkında O’nun eksik olduğunun söylenemeyeceğini açıkladılar. Aksine, dünyanın yaratılması ihsan etmek içindi. Yani, söylendiği gibi (Midraş Rabbah, Bereşit’te), “Yaradan, Adam HaRişon’u yaratmak istediğini meleklere söylemiştir. Melekler de O’na; ‘İnsan nedir ki, onu hatırlaman gerekiyor?’ diye sormuştur.
400. Yarım Şekel – 1
Adar Alef, Mart 1981 Zohar’da (Pekudei) şöyle yazılmıştır: “Yarım Şekel vermek… tartılacak taşlar, bu Yod’dur, iki Hey arasındaki Vav… zenginler daha fazla vermeyecek ve fakirler daha az vermeyecek” vb. Çalışmanın yolunun orta çizgide yürümek olduğunu anlamalıyız. “Zengin”, kısmetinden memnun olandır. Mitzva’da [emirde] sahip olduğu anlayış ne olursa olsun
399. Tanıklık Tapınağı
“Bunlar tapınağın, tanıklık tapınağının sayılı şeyleridir.” RAŞİ, “tanıklık tapınağı”nı, İsrail’e, Yaradan’ın buzağı olayını “aralarına Şehina’sını [Kutsallığını] yerleştirdiği” için, bağışladığına dair bir tanıklık olarak yorumladı. Orada, Daat Zkenim‘de, bunun Musa’ya bir tanıklık olduğuna dair başka bir bakış açısı getirir. Bu böyledir, çünkü çadır tapınağın çalışmasında Musa’nın, Şekalim‘i çaldığından şüphelenildiğinde,
398. Tapınağın Sayılı Şeyleri – 2
“Bunlar tapınağın, tanıklık tapınağının sayılı şeyleridir.” Midraş Rabbah’ta şöyle yazılmıştır: “Neden iki kez ‘tapınak’ yazıyor? Rabbi Şmuel, iki kez rehin edildiğini söyledi [‘rehin’ ve ‘tapınak’ İbranice’de aynı köke sahiptir]. Bunun için, büyük toplantının üyeleri şöyle der, ‘Biz çok yozlaşmış davrandık ve yolsuzluk rehine vermektir’, söylendiği üzere, ‘o yolsuzluk
397. Aranızdan Efendi’ye Bir Katkı Alın
Adar Alef, Şubat 1981 “Aranızdan Efendi’ye bir katkı alın; Kalbi istekli olan onu getirsin.” Sizden alma meselesi, kişinin bedeninden fiilen almak demektir. Zohar şöyle yorumlar; Truma [katkı], Hey’i Vav’a yükseltmemiz gereken Tarum Hey [(harf) Hey’i kaldırmak] anlamına gelir. Benzer şekilde, Zohar’da Teshuva’nın [tövbenin] “Hey Vav’a geri dönecek” olarak
396. İşte, Efendi Besalel’in Adını Çağırdı
4 Mart 1978 “Ve Musa, İsrail oğullarına, ‘İşte, Efendi Besalel’in adını çağırdı’ dedi.” Musa’nın İsrail halkına, “İşte, Efendi Besalel’in adını çağırdı,” demesinin ne anlama geldiğini anlamalıyız. Midraş’ta Truma bölümünde şöyle yazılmıştır: “Yaradan Musa’ya, ‘Bana bir tapınak yap’ dediği için, O sormaya başladı ve dedi ki, ‘Yaradan’ın görkemi üsttekiler
395. “Cansız” Niteliği ve “Bitkisel” Niteliği
Mart 1979 “Genel”in ve “özel”in niteliklerinin olduğu bilinmektedir. İsrail’deki genel halka “cansız” denir. Bu, sadece genel bir hareketi olan ve her türün herkes için kendine özgü bir niteliği olan Nefişa [hareketsizlik/dinlenme] kelimesinden, Nefeş’in niteliği olan bir “hayvan” olarak kabul edilir. Tersine, “bitkisel” niteliğin kendi kişisel hareketi vardır. Buna
394. İsrail Oğullarının Başlarını Onları Numaralandırmak İçin Saydığınızda
Mart 1966 “İsrail oğullarının başlarını numaralandırmak için saydığınız zaman, her biri ruhu için fidye verecek…yarım Şekel…Zenginler daha fazla vermeyecek, fakirler daha az vermeyecek.” Şunu sormalıyız: 1) “Baş” kelimesinin anlamı nedir? 2) “Ruhu için bir fidye”, ruhu için bir kefaret olan fidye vermesi gereken günah nedir? 3) Neden özellikle
393. Kötülüğün Taşıyıcısı
Mart 1979 “Kötülüğün taşıyıcısı.” Yaradan, kötülüklerin hesabını yakalayıp kapar ve böylece erdeme göre hüküm vermeye yer kalır (Tora Temimah’ta sunulmuştur). Şunu anlamalıyız ki, insan yarı erdemli ve yarı kötü olduğunda, nasıl erdemin tarafında karar verebilir? Bunun için tavsiye duadır: Kişi Yaradan’ın, kötülüklerin hesabını yakalayıp kapması için dua etmelidir
392. Rabbin Tahtında Bir El – 2
Şabat, 5 Mart 1955 “Ve o: ‘Rab’bin tahtında bir el; Rab’bin nesilden nesile Amalek’e karşı savaşı vardır.’ dedi.” RAŞİ, “Yaradan, Amalek’in adını silmedikçe, Adı’nın bütün olmayacağına ve Tahtı’nın bütün olmayacağına yemin etti” yani adın ikiye bölündüğü şeklinde yorumlar. Bunu anlamak için önce, “Yod-Hey‘de [Rab], Rab sonsuz bir kayadır”
391. Yaradan Eyüp’ü Denemedi
Şubat 1972 “Rabbi Şimon dedi ki, ‘Yaradan Eyüp’ü denemedi ve Hak’tan yana olanların geri kalanını sınadığı gibi onu sınamadı, çünkü onun hakkında ‘Ve Tanrı Eyüp’ü denedi’ yazmıyordu… ve ona vermesi söylenmedi, ama Yaradan’ın yargısıyla iftiracıya teslim edildi’” (Zohar, TeTzaveh, Madde 41). “Hak’tan yana olmayan inançsız” olarak adlandırılan Eyüp
Çalışmada, Şabat Arifesinde Hazırlık Nedir?
Madde No. 25, 1988 Bilgelerimiz şöyle söylediler: “Gelecekte, Yaradan bir Tora kitabı getirir ve onu bağrına yerleştirir. Onunla meşgul olmuş olanlara ‘Gelin, ödülünüzü alın.’ der. Derhal, puta tapanlar toplanır ve gelirler. Yaradan onlara ‘Neyle meşgul oldunuz?’ der. Yaradan onlara şöyle der: ‘Yaptığınız her şeyi kendiniz için yaptınız.’ O’na
390. Zorlama ve Tersine Çevirme
Şubat 1981 “Benim için bir yardım yükseltin; kalbi istekli olan her insandan Benim yardımımı yükselteceksin.” RAŞİ, “Benim için”i, “Benim adım için” olarak yorumlar. “Kimin kalbi istekliyse” yi RAŞİ, “bağış, iyi niyet anlamına gelir” şeklinde yorumlar. Aşağıdakileri anlamalıyız: 1) “Alma”, zorla anlamındır. “Onun kalbi istekli”, iyi niyettir. Bu, “alacak”
389. Benim İçin Bir Yardım Yükseltin – 1
Şubat 1980 “Benim için bir yardım yükseltin.” RAŞİ, “benim için” sözünü “Benim adım için” olarak yorumlar. “Kalbi istekli olan her insandan.” RAŞİ şöyle yorumlar, “Bağış sözleri iyi niyet sözleridir”. ‘Benim yardımımı yükselteceksiniz.’. ‘Al’, onların iradesine karşı anlamına gelir, bu da ‘kalbi istekli olan’ ile çelişir yani zorla değil
388. Bunlar Kurallardır
Putperestlerin yargıçları vardır, İsrail’in de yargıçları vardır ve siz aralarındaki farkı bilemezsiniz. Bir doktorun görmeye geldiği bir hasta hakkında alegori vardır. Ailesine, “Ona istediği her şeyi yedirin” der. Başka bir hastaya gider ve onlara “Şu ya da bu yemeği yemediğinden emin olun” der. Onlar doktora: “İlkine istediğini yiyebileceğini
387. Ahlaklı Bir Yargıç ve Ahlaksız Bir Yargıç
Ocak 1981 Baal HaTurim, sözleri şöyle yorumluyor: “Size, ahlaklı bir yargıç atayan birinin bir sunak inşa etmiş gibi olduğunu söylemek için, ‘Yargıçlar’ bölümü, ‘Altar’ bölümüne bitişik olarak yerleştirildi.” O bunu atalarımızın söylediği: “Ahlaksız bir yargıç atayan, sunağın yanında bir sahne inşa etmiş gibidir” (Sanhedrin 7b) sözünden öğrenir. Bu
386. Bu, Rabbin Yarattığı Gündür
Ocak-Şubat 1978 “Bu, Rabbin yarattığı gündür; bununla neşeleneceğiz ve içinde sevineceğiz.” “Bu gün” ün anlamı şudur ki, “bu”, “gün” demektir, başka bir şey değil. Rab “yarattığında” o nedir? O, herkesin “bununla neşeleneceğiz ve içinde sevineceğiz”i elde etmesidir. “İçinde” demek Yaradan’ın içinde, “form eşitliği” denen Yaradan ile Dvekut (bağlanma)