Sadaka ve Hediye Arasındaki Fark
Makale No: 24, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Şöyle yazılmıştır (Atasözleri, 15:27): ‘Hediyelerden nefret eden kişi, yaşayacaktır’. Bu, yaşamın tam tersi olduğu için, hediye almak yasaklanmıştır anlamına gelir. Öyleyse, insanlar birbirlerinden nasıl hediye alır? Ayrıca Yaradan’ın, Musa’ya şu söylediklerini de sorgulamalıyız: ‘Hazinemde iyi bir hediye var ve onun adı Şabat’tır. Bunu
Korku ve Sevince Dair
Makale No. 23, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Kutsal Zohar sorar; ‘Rabbi Yitzhak başladı, ‘Şöyle yazılmıştır, ‘Efendi’ye korku ile hizmet edin ve sevinçten titreyin.’ Ayrıca şöyle de yazılmıştır, ‘Efendi’ye sevinçle hizmet edin, şarkı söyleyerek O’nun huzuruna çıkın’. Bu ayetler, birbiriyle çelişiyor. Ancak biz şunu öğrendik, ‘Efendi’ye korkuyla hizmet edin’, zira Efendi’sine
Mitzvot’u Uygulamanın Ölçüsü
Makale No. 25, 1986 Bize, uygulamak için, 613 Mitzvot (emirler) verildi. Eğer kişi, şimdi Yaradan’ın bize emrettiği Mitzvot’lardan birini, niyet etmeden bile yerine getirmeyi amaçlıyorsa, eğer bir niyet hakkında düşünmeden, doğrudan bu Mitzva’yı yerine getirmekle yetiniyorsa, o zaman görevini yerine getirmiş olur. Ancak, Mitzvot’un hepsini, her bir Mitzva’nın
Yaradan ve İsrail Sürgüne Gitti
Makale No. 27, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Zohar, BeHukotay, 49. Maddede ‘Ve ben de günahlarınız için, size yedi kez azap vereceğim,’ dizesi hakkında şöyle yazılmıştır: “Gelin ve görün, Yaradan’ın İsrail’e olan yüce sevgisi, biricik oğlu huzurunda günah işleyen bir kralın sevgisi gibidir. Bir gün, o, kralın huzurunda günah işledi. Kral,
Yakın Bir Yol ve Uzak bir Yol
Makale No. 26, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Beşalah Peraşa’sında metnin bize şunu söylediğini görürüz, ‘Tanrı, yakın olduğu için değil, savaşı gördüklerinde fikirlerini değiştirip, Mısır’a geri dönmesinler diye onları Filistin topraklarından götürmedi.’ Bu, yakın bir yolun, iyi olmadığı anlamına gelir. İkinci Pesah bayramıyla ilgili olarak şunu görürüz; ‘İsrail oğullarına konuştu ve
Hâkimler ve Görevliler
34. Makale, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Yazıda “Tanrın Efendinin sana verdiği tüm kapılarda, kendine hâkim ve görevliler koyacaksın” denir. Yukarıdakini anlamak için Tora’nın sonsuzluk olduğu ve tüm nesiller için geçerli olduğu kuralına göre, yukarıdaki ayeti bizim neslimiz için de yorumlamalıyız. Bu nedenle, her kelimenin kendine özgü açıklaması gerekir: 1) “Hâkimler”
Lişma ve Lo Lişma
Makale No. 29, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Tora ve Mitzvot’u (emirler), izleyenler arasında dört tür buluruz: Birinci tür: Bazen kişi Şabat’ı, işvereni onu zorladığı için izler. Yani, prensipte, birisinin, Şabat’ı kutsal saymayan bir çalışanı varsa, çalışana, ‘Şabat’a saygı göstermezsen seni kovacağım’ demesidir. Durum şudur ki, Şabat’ı izleyeceğini, uyacağını söylemelidir, yoksa
Topluluk On Kişiden Az Olmaz
Makale No. 28, Tav-Shin-Mem-Vav, 1985-86 Zohar, Nasso’da (madde 105) yazılmıştır: “Rabbi Elazar, ‘Geldim ama neden hiç adam yok?’ diye başladı. İsrail, Yaradan tarafından, nasıl da sevilir; nerede olurlarsa olsunlar, Yaradan, onların arasındadır. ‘Ve bırakın bana bir tapınak yapsınlar ve Ben onların arasında yaşayacağım.’ Dünyadaki tüm sinagoglara, ‘Tapınak’ denir.
Kişinin Ayaklarıyla Çiğnediği Emirler Nelerdir?
Makale No: 33, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Ekev ayetinde yazılıdır: “Ve bu olacaktır, çünkü dinliyorsunuz… Tanrınız Efendiniz atalarınıza söz verdiği antlaşmayı tutacak ve merhamet edecektir.” RAŞİ bunu şöyle yorumlar: “Ve bu olacaktır, çünkü dinliyorsunuz. Eğer kişinin ayaklarıyla çiğnediği bu hafife alınan Mitzvot’u (emirleri) yerine getirirseniz, dinleyeceksiniz ve Rabbiniz sözünü tutmaya
Dua Boyunca Bacakları Düzeltmenin ve Başı Örtmenin Sebebi
Makale No: 32, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Zohar’da (Vaethanan, madde 10) şöyle yazılmıştır: “Gel ve gör, dua boyunca ayakta duran kişi, Kral’ın önünde duran biri gibi, bacaklarını düzeltmeli, başını örtmeli ve Şehina’ya (Kutsallık) bakmamak için gözlerini kapatmalıdır.” O, Zohar’da (Vaethanan, madde 11) şöyle sorar: “Diyorsun ki ‘Dua ederken, Şehina’ya bakan
Meyveden Önce Gelen Klipa
Makale no: 30, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Balak ayetinde (madde 15) Zohar şöyle yazar: ‘Eğer Yaradan, İsrail’e doğum hakkı vermek için böyle diledi derseniz bu uygun olmaz. Gelin ve görün: Esav bir Klipa (kabuk) ve Sitra Ahra’ydı. Bilinir ki; Klipa özden önce gelir, bundan dolayı önce o ortaya çıktı. Klipa
Selihot (Affedilmek) İçin Hazırlık Nedir?
Makale No. 36, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Bilinir ki, istediğimiz her şeyde, onu elde etmek için gerekli hazırlığı yapmak zorundayız. Buna göre, Selihot (affedilmek) için, kişi ne hazırlamak zorundadır? Maddesellikte görüyoruz ki, kişi, diğerine para, onur ya da bedensel yaralanmasına sebep olacak bir zarar vermediği müddetçe, ‘Özür dilerim’ demez. Bu
Av’ın Onbeşi
Makale No: 35, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 Mişna’da şöyle yazılmıştır: “Rabbi Şimon Ben Gamliel dedi ki, ‘İsrail için, hiçbir gün, Av’ın (İbrani takviminin 11. ayı) on beşinden, ve Yom Kippur’dan (Kefaret Günü) daha iyi hiçbir gün yoktur; Kudüs’ün kızı, ödünç beyaz giysilerle çıkagelirdi ki böylece bunlara sahip olmayanlar utanmasın. Kudüs’ün
Kişi Kendini Kötü Olarak Görmez
Makale 31, Tav-Şin-Mem-Hey, 1984-85 “Kişinin kendisini kötü olarak görmemesi” ile ilgili olarak Zohar’da (Balak, madde 193) şöyle yazılmıştır: “Kral Davut kendisini dört yolda gördü. Kendisini yoksul olarak gördü, kendisini Hassidim (inanç sahipleri / sadık takipçiler) olarak gördü. Kendisini Hassidim olarak gördü, yazıldığı üzere; “İnanç sahibi olduğum için ruhumu
Çalışmada Üç Zaman
24. Makale, Tav-Şin-Mem-Hey, 1984-85 Kişi çalışmasını üçe ayırmalıdır: 1) geçmiş, 2) şimdi, 3) gelecek. “Geçmiş” Yaradan çalışmasına başladığı zamandır. Kişi geçmişe bakmalı, cennet krallığının yükünü üzerine alma arzusunun nedenini incelemelidir. Tora’dan (Maneviyat) daha değerli bir şey olmadığı sonucuna ulaştığında ve Tora’dan başka düşünecek bir şeyi olmadığında, yani “Ve
Gece Yatağımda
Makale 23, 1985 Zohar (Tazria, madde 1) “Yatağımda” ayeti hakkında sorar: ” Rabbi Elazar, ‘Geceleri yatağımda ruhumun sevdiğini aradım’ diye başladı. ‘Yatağımda’ diyor’ diye sorar. Oysa ‘Yatağımın içinde’ demeliydi. “Yatağımda” ne demek? Şöyle yanıtlar: ‘İsrail meclisi Yaradan’ın huzurunda konuştu ve O’na sürgünü sordu, zira o çocuklarıyla birlikte diğer
Yenika Ve İbur Hakkında
Madde 31, Tav-Şin-Mem-Vav, 1985-86 İbur (döllenme / ana rahmine düşme), Yenika (süt bebekliği), Mohin (yetişkinlik / büyüklük) üç derecedir. Kişi Keduşa’ya (kutsallık) girmekle ödüllendirildiğinde onlara erişmeye başlar. Bunlara, İbur’da Nefeş, Yenika’da Ruah ve Mohin’de Neşama denir. Bununla birlikte, çalışma hazırlığı sırasında, henüz Keduşa’ya kalıcı olarak kabul edilmeden önce
Tüm Tora Tek Kutsal Ad’dır
22. Makale Zohar’da şöyle yazar; “Rabbi Yitzhak dedi ki, ‘Tüm Tora Yaradan’ın kutsal adıdır ve dünya Tora’da yaratılmıştır.’” İkinci cümlede şöyle yazar; “İnsan Tora’da yaratılmıştır, şöyle yazdığı gibi ‘Ve Tanrı dedi ki, ‘İnsanı yapalım…’ Çoğul formda yazılmıştır. Yaradan, ona (Malhut) dedi ki, ‘Sen ve Ben insanı yaratacağız.’ Rav
Daima Tora ve Çalışma Arasında Ayrım Yapmalıyız
Makale No. 21, Tav-Şin-Mem-Hey, 1984-85 Daima Tora ve çalışma arasında ayrım yapmalıyız. “Tora” özgündür. O zaman bir insandan söz edemeyiz, sanki orada hiç adam yokmuş gibidir. Bunun yerine, Yaradan’ın isimleri olarak kabul edilen Tora’dan (Manevi Çalışma) kendi başına söz ederiz ve onun önemine yani kimin hakkında konuştuğumuza dikkat
Kalbini Katılaştıran
Makale No. 20, 1985 Zohar’da (madde 186) yazılıdır: “Rabbi Yitzhak, ‘Yaradan’ın önünde Firavun kadar kalbini katılaştıran birini bulamadık’ dedi. Rabbi Yosi, ‘Ama Sihon ve Og da kalplerini katılaştırdılar’ dedi. O da, ‘Öyle değil’ diye yanıtladı. Onlar İsrail’e karşı kalplerini katılaştırdılar, ancak kalplerini, Firavun’un O’na karşı kalbini katılaştırdığı gibi,
Kötüleyenlerle İlgili
18.Makale Zohar’da yazılıdır: “Rabbi Yehuda der ki, ‘Neşeyi bilenlere ne mutlu.’ İnsanların Yaradan’ın yolunu nasıl izlediklerini, Tora’nın Mitzvot’unu nasıl yerine getirdiklerine bakın, onlar bununla sonraki dünyayla ödüllendirilir, aşağıda ve yukarıda tüm kötülüklerden korunurlar. Bu böyledir, çünkü aşağı dünyada kötüler olduğu kadar, yukarıda da insanlara kara çalmaya hazır olanlar
Bugünü Bil Ve Kalbine Kulak Ver
17.Makale Zohar’da şöyle yazar, “Rabbi Elazar der ki, ‘Bugünü bil ve kalbine, Efendin Tanrı’ya kulak ver.’ Oysa şöyle demeliydi, ‘Efendi’nin Tanrı olduğunu bil’ ve sonra da ‘kalbine cevap ver,’ çünkü Efendi’sinin Tanrı olduğunu bilmek, kişinin kalbinin sesine kulak vermesine neden olur. ‘Fakat Musa dedi ki, ‘Eğer bunda ısrar
Hezekiah Yüzünü Duvara Döndü
15.Makale Zohar’da yazılıdır, “Rabbi Yehuda dedi ki, ‘Hezekiah yüzünü duvara döndü ve Tanrı’ya dua etti.’” Bunlar onun sözleridir: “Kişi yalnızca duvara karşı dua etmeli ve kendisi ile duvar arasında bir şey olmamalıdır, şöyle yazdığı gibi, ‘Hezekiah yüzünü duvara döndü.’” Karşısında dua edeceğimiz “duvar” ne demek anlamalıyız. Zohar şöyle
Ben İlk Ve Son Olanım
14.Makale Ayet der ki, “Ben ilk ve son olanım, Ben’den başka Tanrı yok.” Bilinir ki, Yaradan’la Dvekut içinde olma yolundaki çalışma düzeni ihsan çalışmasıdır. Ancak, insanın doğduğundan itibaren yerine getirdiği çalışma düzeni LoLişma’dır, Maimonides’in dediği gibi, “Atalarımız der ki, ‘İnsan LoLişma’dan Lişma’ya geldiğinden, LoLişma’dayken bile daima Tora’ya bağlanmalıdır.’
Yakup Babasının Yaşadığı Topraklara Geldi
12. Makale “Yakup, babasının yaşadığı Kenan topraklarına geldi.” Zohar’da şöyle yazar, “Rabbi Hiya dedi ki, ‘Erdemli için pek çok acı vardır fakat Tanrı onu hepsinden kurtarır.’ Peki, efendisinden korkan erdemli kötü eğilim içinde olmamak için ne kadar acı çekmelidir? Oysa Yaradan onu tüm acılardan kurtarır. Erdemlinin çektiği acılar